Asiakastarinat - Levypyörä

WÜRTHIN SISÄLOGISTIIKKAPALVELUILLA SUJUVUUTTA TUOTANTOON

Levypyörä

Würthin sisälogistiikan palvelut ovat auttaneet Nastolassa toimivaa konepaja Levypyörää vapauttamaan tilaa, yksinkertaistamaan hankintaansa ja varmistamaan, että tuotannon työntekijät voivat keskittyä ydintehtäviinsä ilman turhia keskeytyksiä.

Nokian Renkaat -konserniin kuuluva Levypyörä Oy on erikoistunut maatalous- ja metsätalouskoneiden vanteiden sekä teollisuuteen toimitettavien teräsrakenteiden valmistamiseen. Yrityksellä on noin 100 työntekijää, joista on 80 tuotannon puolella. Levypyörä vie tuotteistaan 30 prosenttia kansainvälisille markkinoille, ja yrityksen liikevaihto on 20–30 miljoonaa euroa.

Tarvikkeet käden ulottuvilla

Würth toimittaa Levypyörälle laajasti erilaisia tuotteita, kuten hitsauslankoja ja hiomatarvikkeita sekä huollon, korjauksen ja ylläpidon MRO-tuotteita. Sisälogistiikassa tärkeässä roolissa ovat Levypyörän tuotantotiloihin sijoitetut WüCON-logistiikkajärjestelmät. Näiden tuotevalikoimat on suunniteltu vastaamaan tuotannon tarpeita osastokohtaisesti.

WüCON Standard lukutila

Isoin, standard-kokoinen WüCON on ollut paikoillaan jo vuodesta 2020 lähtien. Se on sijoitettu strategisesti henkilöstön kulkureitin varrelle. Pienemmät kaappimalliset WüCONit otettiin käyttöön vuosi sitten, ja ne sijaitsevat myös materiaali- ja ihmisvirtojen varrella vanne- ja eräsrakennetuotannossa. Työntekijät kuittaavat noutamansa tuotteet vastaanotetuiksi kustannuspaikkakohtaisella RFID-tunnisteella, jolloin myös menekin seuraaminen käy helposti.

Würthin sisälogistiikkapalvelut auttavat tuotantoprosessejamme pysymään sujuvina ja ilman seisauksia. Lyhyemmät hakumatkat säästävät aikaa, tuovat tehokkuutta ja parantavat turvallisuutta, kun työntekijöiden ei tarvitse lähteä hakemaan perustarvikkeita kauempaa. Kaappien sijoittelulla on saatu myös vapautettua tilaa”, hankinta- ja logistiikkapäällikkö Marko Myller Levypyörältä kertoo.


WüCONit ovat osa työskentely-ympäristömme parantamisen laajempaa kokonaisuutta. Työntekijöiden luottamusta ja työtyytyväisyyttä lisää, kun kaikki toimii ja asiat ovat paikoillaan.


Helppoutta ja tarkkuutta hankintaan

WüCONit inventoivat itsensä ja tekevät automaattisesti täydennystilaukset tarvikkeittain määriteltyjen alarajojen saavuttamisen jälkeen. Myller toteaakin, että standardoidut hankinnat ovat yksinkertaistaneet varastonhallintaa monen tilausvaiheen jäätyä pois.

WüCON Standard hyllyt

Samalla kun Würthin myyntiedustaja Topi Karinkanta käy kahdesti viikossa tuomassa täydennykset hyllytyspalveluna kaappeihin, vaunuihin ja läpivirtaushyllyyn, hän tuo täydennykset myös WüCONeihin. ”Puuttuvat varastoitavat tuotteet saadaan yleensä seuraavaksi päiväksi”, Myller mainitsee. WüCONeilla myös tarvikkeiden inventaarioerot on saatu minimoitua.

Viimeisin inventaariomme lokakuussa 2024 osoitti, että saldot pitivät paikkansa erittäin tarkasti”, Myller toteaa. ”Esimerkiksi tuotannollemme kriittiset hitsauslaitteiden varaosat ovat aina saatavilla silloin, kun niitä tarvitaan. Würthin takia homma ei ole ollut seis yhtään kertaa.

Pitkäaikaista yhteistyötä pikavoittojen sijaan

Levypyörä on ollut Würthin asiakas vuodesta 2020 alkaen. Asiakkuutta kehitetään yhteistyössä jatkuvasti molempien osapuolten kokemusten pohjalta. ”Edustajamme käy säännöllisesti läpi valikoiman ja huolehtii siitä, että tuotteet vastaavat asiakkaan tarpeita. Esimerkiksi hiomalaikkojen valikoimaa kehitetään jatkuvasti testien ja kokemusten perusteella”, myyntijohtaja Iiro Summa Würthiltä kertoo.

Myllerin mukaan asiakkuudessa ratkaisevin tekijä on avoin ja luotettava kumppanuus, mikä on mahdollistanut myös haastavien asioiden käsittelyn rehellisesti ja ratkaisukeskeisesti. ”Pikavoitot eivät kiinnosta meitä, vaan haluamme rakentaa pitkäaikaista yhteistyötä”, hän toteaa.