Asiantuntijan kynästä

8.11.2021

Bulkkituotteesta yksilölliseen valmistukseen tehokkaasti

Kokoonpano

Kokoonpanotehdas – työvoimapula – sisälogistiikka

Suomalaisessa teollisuudessa on kaksi merkittävää -trendiä. Toinen on ilmeinen ja kaikkien huulilla: työvoimapula. Toinen on hiipinyt huomaamatta tehtaan lattialle: tuotteiden ja tuotevarianttien määrän huima nousu. Nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa. Tuotteiden massaräätälöinti kasvattaa työntekijän osaamis- ja oppimisvaatimuksia ja varianttien vuoksi logistiikka monimutkaistuu.

Huipputehtaissa on jo tapahtunut työn uusjako: asentaja asentaa, hitsaaja hitsaa ja logistiikka siirtää. Nämä tehtaat tietävät, että osaajien aika pitää käyttää tehokkaasti hyväksi. Käytetäänkö teillä aika tehokkaasti – oletteko huipputehdas? Tee kevyt kenttätesti: mene katsomaan kuinka usein työntekijät joutuvat poistumaan työpisteellään. Huipputehtaissa korkeaa ammattitaitoa vaativissa työpisteissä tuottava työaika lähenee 80%:ia, keskiarvon ollessa lähempänä 30%:ia.

Tätä työn uusjakoa kiihdyttää nimikemäärän nousu. Tarvittavat osat ja komponentit eivät mahdu työpisteelle, vaan ne pitää erikseen kerätä varastosta. Nimikemäärän kasvaminen aiheuttaa tila-ahtautta, johon apua haetaan erilaisesta varastoautomaatiosta. Ja yhtäkkiä ”trukkikuski” ei olekaan enää vain trukkikuski vaan erikoismies, joka hoitaa vaativaa 5 000-12 000 nimikkeen materiaalivirtaa pumpaten osia tehtaan suoniin. Juuri materiaalivirran onnistuminen ja laatu mahdollistavat sujuvan tuotannon. Huipputehtaissa mm. asentajan rooli on muuttunut kehittyneen logistiikan ansiosta. Niin sanottu arpominen jää pois ja hän kiinnittää tehokkaasti setissä tulleet osat. Tämä vähentää kuvien ja osalistojen tulkintaa ja siten nopeuttaa työtä. Samalla työn oppiminen ja rekrytointi helpottuvat.

Mitä tapahtuu varastossa? Varasto ei enää mahdu tuotannon käytäville, vaan varasto viedään yhä useammin keskitettyyn tehdasvarastoon. Nimikemäärän nousu aiheuttaa varaston arvon nousua. Tähän vastataan kehittämällä varastokiertoa ja lisäämällä projektille ostettavia osia. Lopputuloksena vastaanotto- ja varastointitapahtumien määrä kasvaa hurjasti. Tapahtumamäärien kasvu on jo nyt ongelma useissa paikoissa – vastaanottoa ei ole suunniteltu kasvaville materiaalivirroille ja tavara jää jumiin vastaanottoon jopa useiksi päiviksi. Kasvun hallitsemiseksi tarvitaan sujuvaa materiaalivirran hallintaa, joka perustuu tehokkaaseen vastaanottoon ja varastointiin ja sen myötä tehokkaaseen keräilyyn, jossa (valitettavasti) eivät ERPin kiinteät nimikepaikat pysy perässä.

Varastoissa tila- ja työvoimahaasteita helpotetaan varastoautomaatiolla. Isoimmat yritykset hankkivat shuttle-tyyppisiä automaattivarastoja (Wurthillä pääsee näkemään tällaisen ratkaisun). Keskisuuret ja sitä pienemmät varastot hankkivat usein alusta-automaatteja. Nämä laitteet tehostavat kaikkia varaston prosesseja ja osittain pakottaa laittamaan prosessit ja osaluettelot kuntoon.

Olen nähnyt useita tehtaita, jossa materiaalilogistiikkaa on alettu osaoptimoimaan. Materiaalin siirtotapoja on syntynyt lukemattomia ja kaikkeen on oma temppunsa. Suurin hälytysmerkki on toimintojen henkilöityminen: Matti osaa toimittaa nämä ja nämä tuotantoon ja ainoastaan Liisa osaa toimittaa nuo ja nuo. Siksi yhä useammin todetaan, että ERP ja hiljainen tieto ei riitä, vaan siirrytään täysveriseen varastonohjausohjelmaan (WMS). Ensin digitalisoidaan ja sitten automatisoidaan.

Entä mitä pitää tehdä kiinnitysosille? Leanware on analysoinut useiden kymmenien tehtaiden materiaalivirtaa. Aina nousee kaksi ideaa: laitetaan ne keräilyyn tai oma logistiikka täyttää kanbanit. Hankkeet, jossa kiinnitysosat on laitettu keräilyyn, on lähes kaikki purettu. Yksinkertaisesti pultti kerättynä maksaa liikaa. Siihen jää liian monet sormenjäljet. Sama juttu koskee itse tehtyjä C-osalaatikoiden täyttöä. Kiinnitysosia tarjoavien yritysten prosessit ovat hiottu juuri tähän ja siksi heillä on ylivoimainen kustannustehokkuus. Nämä prosessit sisältävät tilauksen, keräilyn, kuljetuksen ja täytön. Monta kertaa tehtaalla huomataan vain tuo viimeinen. Usein kustannustehokkain tapa helpottaa logistiikan kiirettä on siirtää lisää osia hyllytyspalveluihin.

Miten sinä saat työvoiman riittämään tehtaalla? Entä tilan? Voisiko ”työn uusjako” olla ratkaisu? Pärjääkö tehdaslogistiikka nykyisillä IT-ratkaisuilla? Mitä sitten tapahtuu, kun uusi malli tulee tuotantoon? Mikäli kaipaat sparrausta, me voimme auttaa. Sekä Würhillä että Leanwarella on asiantuntijoita, jotka ovat auttaneet useita yrityksiä kehittämään materiaalivirtaansa seuraavalle tasolle.

Janne Viinikkala

Founder, Tehtaiden sisälogistiikan ja materiaaliautomaation erikoismies.

Leanware Oy

​ ​